Vad gör ungdomarna egentligen framför datorn? Varför kan de inte sluta spela och äta tillsammans med familjen? Hur ska de orka med skolan när de spelar hela nätterna? Frågorna tyder på att okunskapen kring dataspel är stor, speciellt kring de genrer som innebär spelande online, dvs. tillsammans med andra spelare runtom i världen.
I denna rapport studeras högkonsumtion av det populära online-spelet World of Warcraft genom intervjuer med ett antal ungdomar som berättar om livet kring spelet, vad som lockar och vad som leder till konflikter. Rapporten ger en unik insyn i vad omfattande online-spelande innebär och nyanserar den problembild som förekommer i mediedebatten. Studien är genomförd av fil.dr. Jonas Linderoth och fil. mag. Ulrika Bennerstedt på institutionen för pedagogik och didaktik vid Göteborgs universitet.
Kulturdepartementet, 103 33 Stockholm Besöksadress: Karlavägen 100
Telefon: 08-405 10 00 E-post: info[a]medieradet.se
www.medierådet.se www.youtube.com/medieradet