Aktuell fråga: Hur många Facebookvänner har du?






Din ålder:
Du är:

Svara
Hem | Kunskapsbanken | Medier | Internet | Framtidens mediekonsumtion

Framtidens mediekonsumtion

2009-11-11 16:11
Mer information
Kunskapsbanken Internetdagarna
Skriv ut denna sida Skriv ut denna sida
På konferensen Internetdagarna som hölls i Stockholm den 3-5 november hölls det fram-
åtblickande seminariet ”Framtidens medie-
konsumtion”. En panel bestående av Katarina Graffman, konsult Inculture, Lars Dahmén, vd IDG, Olle Wästberg, generaldirektör Svenska Institutet och Thomas Frostberg, ekonomikrönikör Sydsvenskan, diskuterade medietrender, ungdomsbeteenden och siade om framtiden. Moderator var Magnus Höij, chefredaktör Internet World.
Katarina Graffman inledde seminariet med en presen-
tation av sina studier av ungdomars medievanor ur ett antropologiskt perspektiv. Enligt Katarina Graffman är olika medier så pass invävt i ungas liv att det ÄR deras liv. De delar ständigt information med varandra och fokuserar på innehåll, upplevelse och sociala relationer. Det finns ingen skillnad mellan att produ-
cera och konsumera. Majoriteten (80%) av den unga generationen använder internet för sociala relationer, medan de resterande (20%) är en intressedriven grupp som surfar för att hitta information. Skillnaderna mellan dessa grupper påverkar hur man förhåller sig till informationen man kommer över. Informationstillgången och internetanvändningen hos majoriteten av ungdomarna gör att de har koll snarare än fördjupar sig i ämnen. När man söker information själv tenderar förutfattade meningar att bekräftas snarare än att nya perspektiv presenteras och kunskaps-
nivån sänks därmed. Istället för att söka ny information går ungdomar till Facebook, Google och MSN. Det blir ett nytt sorts lärande: peer to peer, dvs. mellan vänner. Det leder till nya auktoriteter och de gamla har inte längre samma pondus. Detta skapar nya pedagogiska former som skolor måste ta efter, enligt Katarina Graffman.

I paneldiskussionen som följde diskuterades att e-post endast kommer att användas i arbetet i framtiden och att papperstidningen inte kommer att ha samma ställning eller vara en vuxenmarkör hos ungdomen när de blir äldre.

Paneldeltagarna diskuterade att den enkla informationssökningen på t.ex. Google innebär att man inte lägger något på minnet, vilket kommer att fördumma de yngre generationerna - en generationstendens som Katarina kallar ”generation noll koll”. Lars Dahmén tyckte däremot att vi alla är en del av det redan nu. Han menade att snuttifieringen som finns idag kommer att bli starkare och man inte ens kommer att orka läsa igenom rubriker. Panelen talade om att det kommer att skapas grupper i framtiden baserade på hur väl man kan ta till sig ny information och att dessa grupper blir det nya klassamhället. Olle Wästberg tror på en ökad konsumentmakt och exemplifierade med de många Facebookgrupper mot företag som finns idag.

Seminariet avslutades med att panelen var eniga om att framtiden består av nischade medier med mål-
gruppsanpassad nätkommunikation, att lokala dagstidningar kan överleva om de är nischade och att skolan kommer att behöva använda nya metoder i framtiden.
Vi samarbetar med