Tilläggsdirektiv till Medierådet
Den 12 november beslutades om nytt tilläggsdirektiv för Medierådet. Direktiv
2009:103 syftar till att öka förståelsen för barns och ungas kreativitet och aktiviteter på internet. Barn och unga är idag i hög grad själva kreatörer och kulturproducenter i aktiviteter på internet och med den digitala tekniken, samtidigt är vuxnas kunskaper om dessa aktiviteter begränsade.
Miniundersökning på Skolforum
Medierådet hade en egen monter på Skolforum den 26-28 oktober i år. Där informerade vi om vår verksamhet, bl.a. om pjäsen
VAR ÄR ÅNGERKNAPPEN!!! som tagits fram för skolan, den turnerade konferensen
Digital Turist och de tre Abbe-filmerna. Medierådet passade också på att dela ut en minienkät till alla besökare – ”Tyck till om framtidens mediefakta!”.
Framtidens mediekonsumtion
På konferensen
Internetdagarna som hölls i Stockholm den 3-5 november hölls det framåtblickande seminariet ”Framtidens mediekonsumtion”. En panel bestående av Katarina Graffman,
konsult Inculture, Lars Dahmén,
vd IDG, Olle Wästberg,
generaldirektör Svenska Institutet och Thomas Frostberg,
ekonomikrönikör Sydsvenskan, diskuterade medietrender, ungdomsbeteenden och siade om framtiden. Moderator var Magnus Höij,
chefredaktör Internet World.