Hem | Kunskapsbanken | Mediekunskap | Mediepåverkan

Mediepåverkan på unga

2008-09-08 16:32
Enligt den amerikanska rapporten Barn och elektronisk media (Children and Electronic Media) är det innehållet i medier – inte vilken typ av medier eller hur mycket tid man spenderar – som avgör om man påverkas på ett positivt eller negativt sätt. Man bör därför fokusera på budskapet media för ut, inte mediet självt. Rapporten klargör att medier idag utgör en stor del av barns, och i synnerhet tonåringars, vardag. Bland amerikanska ungdomar är medieanvändning den aktivitet de lägger ned mest tid på efter sömn. Rapporten visar att barn och unga främst använder elektronisk media för att hålla kontakt med vänner de redan har, inte för att träffa nya människor. Det medieinnehåll som används av sociala skäl, för att kommunicera med andra, är positivt – det höjer barns och ungas sociala kompetens. De lär sig att samarbeta och vara öppna och toleranta mot sina medmänniskor. Rapporten påpekar att annat innehåll, som vissa underhållnings- och nyhetsprogram, kan framkalla oro och ångest. Men genom PR-kampanjer har media också möjlighet att främja hälsosamma beteenden som vikten av träning och säkert sex. Andra slutsatser är att reklam har blivit en integrerad del av barns och ungas vardag, och att många av de produkter som marknadsförs är skadliga för barn. Barn förstår inte att reklamens syfte är uppmaningar till konsumtion, utan tror att dess främsta syfte är att informera.

Men vad kan då göras för att barns och ungas användning av nya medier ska vara så positiv som möjligt? I rapporten understryks vikten av att fokusera på det medieinnehåll barn och unga erbjuds snarare än olika mediebärare. Politiker på alla nivåer bör finansiera initiativ som exempelvis informationskampanjer med syfte att motverka riskfyllda beteenden. Skolan bör också ta del i att utbilda elever att använda medier på ett konstruktivt sätt. Lärare bör därför utbildas i användningen av ny teknologi och hur de t.ex. kan stävja nätmobbning och fusk. Även föräldrar har ett ansvar att lära sig mer om vilken sorts medieinnehåll som är bra för deras barn, samtidigt som de tillsammans med politiker och andra aktörer kan sätta press på industrin att skapa bättre innehåll, ta fram förståeliga rekommendationssystem och motarbeta opassande reklam.

Läs mer eller ladda ned en sammanfattning av rapporten på:

www.futureofchildren.org
Vi samarbetar med