Hem | Kunskapsbanken | Mediekunskap | Mediasmart?

Mediasmart?

2008-09-08 16:41
Barns och ungas konsumtion av medier som tv, film, dataspel och internet innebär att de dagligen exponeras för reklam. Det är därför viktigt att barn och unga har kunskap och förmåga
att orientera sig i mediebruset – att de lär sig att
urskilja reklam från information.
Media Smart har tagit fram ett läromedel för att hjälpa grundskoleelever tolka, förstå och använda information i reklam och media. Läromedlet baseras på skolans läroplan och kan integreras med flera olika skolämnen. Övningarna ger förståelse för reklamens syften och verkningar och ger barnen redskap att vara mer källkritiska.

Media Smart, som framgångsrikt har lanserats på flera ställen runt om i världen, introducerades i Sverige förra hösten av Sveriges Annonsörer. Media Smarts övergripande syfte är att uppmuntra reklambranschen att känna ansvar mot konsumenter i allmänhet och barn i synnerhet.

Läs mer och beställ kostnadsfritt material på Media Smarts hemsida:

http://www.mediasmart.se
Vi samarbetar med