EU-kommissionen om digitala medier
2009-09-02 14:49

Dela med dig!
Den Europeiska kommissionen uttalade sig två gånger om digitala medier i augusti. Båda gånger var det med utgångspunkt i siffror som visar på en ökning av dator- och internetanvändning i Europa. Det ena uttalandet var en rekommendation som betonar vikten av mediekompetens medan det andra var en rapport som drar slutsatser om framtiden ur ett ekonomiskt perspektiv.
I dagens nätbaserade informationssamhälle där alltmer sker på internet är det av stor betydelse att satsa på mediekompetens, enligt EU-kommissionens rekommendation. I den värnar kommissionen om ett samhälle med tvåvägskommunikation och varnar för risker om delar av befolkningen stängs ute från diskussionen i samhället pga kunskapsbrist. Kommissionen uppmuntrar därför alla EU-länder och branschen att ta initiativ till verksamheter som hjälper befolkningen att få tillgång till, förstå och kritiskt granska alla medier, t.ex. tv och film, radio, musik, tryckta medier, internet och digital kommunikationsteknik.
Kommissionen uppmanar EU-länderna att starta en debatt om hur mediekompetens kan ges en fram-
trädande roll i skolor, även i de länder där det finns inskrivet i läroplanen idag, bl.a. i Sverige.
I rapporten ”Digital Europe” presenteras siffror som visar på ökningar i användandet av digitala medier: 60% av Europas befolkning har kunskap om digitala medier, 56% använder internet regelbundet och det finns fler mobilabonnemang än medborgare. Dessa siffror anses vara resultatet av en EU-politik som främjat den nyaste kommunikationstekniken, nya nätverk och tjänster och kreativt medieinnehåll.
EU-kommissionen talar om en digital sektor och en digital ekonomi med stor potential som kan ta oss ur den ekonomiska krisen. Den tittar på den unga generationen européer som är uppvuxna med internet och drar slutsatsen att de kommer att ställa höga krav på nätet i framtiden. Enligt rapporten kommer de att bli en enorm köpstark kraft och därmed kunna styra trender för vad som sker på nätet. I rapporten kallas denna generation ”den digitala generationen” och den förespråkar att EU måste göra internet snabbt och lättillgängligt för dem för att främja tillväxten.
För att läsa mer:
http://ec.europa.eu/avpolicy/media_literacy/index_en.htm
http://ec.europa.eu/information_society/newsroom/cf/itemlongdetail.cfm?item_id=5146