Aktuell fråga: Hur många Facebookvänner har du?






Din ålder:
Du är:

Svara
Hem | Kunskapsbanken | Medier | Internet | Europeisk forskningsöversikt

Europeisk forskningsöversikt

2009-11-02 15:46
Mer information
Beställ och ladda ned Ungar & Medier 2008 (Art. nr. 531)
Skriv ut denna sida Skriv ut denna sida
EU Kids Online är ett forskningsprojekt som har granskat forskningen i 21 länder på området barn och internetanvändning mellan 2006 - 2009. För att lyfta frågan om ungas säkerhet på nätet har EU Kids Online tittat på internetanvändning, risker på nätet samt hur mycket forskning som bedrivs i de olika länderna. Slutsatserna av projektet blir rekommendationer till beslutsfattare. Sonia Livingstone och Leslie Haddon har med stöd från EU:s Safer Internet Programme samlat och jäm-
fört 400 separata undersökningar, utförda av 70 forskare i 21 länder. Medverkande från Sverige var Cecilia von Feilitzen, Göteborgs universitet. 

EU Kids Online visar på skillnader i hur mycket forsk-
ning som görs på barns internetanvändning. Det sker mest forskning i Tyskland, Storbritannien och Dan-
mark. Internetanvändningen skiljer sig också åt mellan länderna varav det är mest på Island, därefter i Norge, Finland, Holland och Sverige. Gemensamt för alla länder i undersökningen är att medierapporte-
ringen om internets möjligheter och risker påverkar forskningsagendan.

Tonåringar använder internet mest, men nätanvändningen ökar överlag i Europa - främst bland yngre barn och föräldrar. Samtidigt som internetanvändningen går ner i åldrarna minskar könsskillnaderna. Föräldrar närmar sig tonåringarnas internetanvändning och i de familjer där föräldrarna använder internet uppmuntras barnen mer.

Ungdomars rankning av vilken typ av riskfyllt beteende som de utför/utsätts för på nätet är densamma i de 21 länderna: 1. ge ut personliga uppgifter, 2. se porr, 3. se våld eller upprörande material, 4. bli tra-
kasserad på nätet eller i mobilen, 5. träffa okända personer man fått kontakt med på nätet. Det finns även likheter mellan länderna i hur barnen hanterar risker.

Rekommendationerna som ges i EU Kids Online ska öka möjligheterna och minska riskerna på internet. Råden handlar bl.a. om att främja barns internetanvändning, tillgången till internet för både barn och vuxna, samt att undervisa i mediekunskap i skolan. Andra råd handlar om risker. Man bör prioritera att medvetandegöra yngre barn om risker online då de är den snabbast växande användargruppen. Alla barn bör ges strategier för hur man undviker risksituationer samt hur man hanterar situationer efter man har utsatt sig för en risk.

Sonia Livingstone och Leslie Haddon är även redaktörer för antologin Kids Online: Opportunities and Risks for Children som lanserades i oktober. I den är varje kapitel skrivet av olika forskare på området, ofta i samarbete över nationsgränserna. Elza Dunkels, Umeå universitet, har medverkat i kapitlet ”Risky contacts”.

Ladda ner hela rapporten EU Kids Online som pdf-fil: www.lse.ac.uk/collections/EUKidsOnlineFinalReport.pdf
Vi samarbetar med